Cv | Kompositioner | Discografi | Listen | Recensioner | Kontakt   Idé | Historik | 2005 | Tonsättare/Musiker
Warning: Undefined array key "song" in /customers/2/5/5/bowiklund.se/httpd.www/turb.php on line 2
Repetitionsveckorna -->>
Konserter -->>
Seminarier och workshops -->>

I samband med konserterna på de högre musikut-bildningarna gjorde vi även seminarier.
En tonsättare och en musiker höll tillsammans i dessa.
Tonsättarna berättade om sina verk och hur de gått till väga för att skriva speciellt för Turbulensensemblen. Om sin inställning till improvisation kontra kom-position i allmänhet men även i projektet, om tidigare erfarenheter från att arbeta med improviserande musiker och om musiken de vanligtvis skriver.
Musikerna delgav sina erfarenheter från repetitionerna, hur de reagerat på styckena, hur musiken i det här projektet skiljer sig från den de annars sysslar med men även om sin inställning till improvisation/komposition och tidigare erfarenheter från gränsöverskridande samarbeten.
Det blev också diskussioner med seminariedeltagarna om frågor som exempelvis: tonsättarens och musikerns roller, vilka styrkor och svagheter som finns med notation kontra improvisation, vilka impulser som behövs för att skapa musik, vad utbyten mellan genrer kan betyda för musikens utveckling. Det var givande och lärorikt att på detta sätt känna någon från det andra lägret på pulsen. Man märker också att det finns många liknande idéer hos nutida tonsättare och improvisatörer om vart man kan föra den nya musiken, men naturligtvis även en rad olikheter. Det kändes dock som att vi under repetitionsveckan och även på dessa seminarier kom varandra mycket närmare, vilket ju var ett av syftena med projektet.

Under höstens turné i Västra Götalandsregionen prövade vi en annan pedagogisk anknytning till projektet. I handgripliga workshops lånade vi idéer från Turbulensrepertoaren för att tillsammans med gymnasieeleverna komponera musikstycken som byggde på improvisation. Vi poängterade att improvisation inte i första hand är beroende av kunskap, utan mer är en fråga om att använda sin fantasi och vara lyhörd för vad som händer i ens omgivning. Även om de olika skolornas engagemang i att förbereda sig inför våra workshops skiftade markant, möttes vi av en stor entusiasm hos eleverna när vi väl var på plats. Det märktes också att det gjorde dem mer uppmärksamma och mottagliga för musiken som vi sedan spelade på den efterföljande konserten.

Seminarier och workshops hölls på följande ställen:

  • Musikhögskolan i Örebro
  • Härnösands folkhögskola
  • Musikhögskolan i Ingesund
  • Musikhögskolan i Stockholm
  • Kunskapscentrum i Åmål
  • Birger Sjöbergsgymnasiet i Vänersborg
  • Agnebergsgymnasiet i Uddevalla
  • Kunskapens hus i Kinna